Zbog sve lakšeg pristupa internetu, građani Srbije bez velikog truda mogu da provere cene polovnih automobila kod nas i u drugim zemljama, pa tako i da primete da je za kupovinu polovnjaka na inostranom tržištu potrebno manje novca. To je bio razlog da, nakon ukidanja viznog režima za našu zemlju, sve više ljudi krene u Nemačku, Italiju, Francusku i druge zemlje Evropske unije po svoj novi-stari auto. Međutim, da bi vozilo koje se ranije koristilo na teritoriji EU krstarilo našim putevima, potrebno je proći određenu proceduru. Uredbom iz 2005. godine više se ne obraća pažnja na godište automobila, već je samo bitno da ona zadovoljavaju Euro 3 standard, pa je ovo najvažniji uslov za uvoz. Svi koji su kupili automobil registrovan na teritoriji EU od 2001. godine mogu da budu sigurni da njihovo vozilo zadovoljava ovaj uslov, a čak ima proizvođača koji su i ranije počeli da primenjuju ovaj standard.
Zbog sve lakšeg pristupa internetu, građani Srbije bez velikog truda mogu da provere cene polovnih automobila kod nas i u drugim zemljama, pa tako i da primete da je za kupovinu polovnjaka na inostranom tržištu potrebno manje novca.
To je bio razlog da, nakon ukidanja viznog režima za našu zemlju, sve više ljudi krene u Nemačku, Italiju, Francusku i druge zemlje Evropske unije po svoj novi-stari auto.
Međutim, da bi vozilo koje se ranije koristilo na teritoriji EU krstarilo našim putevima, potrebno je proći određenu proceduru. Uredbom iz 2005. godine više se ne obraća pažnja na godište automobila, već je samo bitno da ona zadovoljavaju Euro 3 standard, pa je ovo najvažniji uslov za uvoz. Svi koji su kupili automobil registrovan na teritoriji EU od 2001. godine mogu da budu sigurni da njihovo vozilo zadovoljava ovaj uslov, a čak ima proizvođača koji su i ranije počeli da primenjuju ovaj standard.
Nakon što kupi vozilo, novi vlasnik može nekoga da ovlasti da doveze automobil do naše zemlje ili da u lokalnoj policiji uzme privremene registarske tablice. Na ulazu u Srbiju potrebno je pronaći špeditera od kojeg se dobijaju potrebni papiri za carinjenje vozila, kao i propratnica koja služi vlasniku da doveze kola do carinarnice. Za ove usluge potrebno je izdvojiti od 30 do 50 evra. Pošto se na granici upisuju osnovni podaci o kolima, obavezno treba prijaviti eventualna oštećenja na kolima, jer će to spustiti cenu osnovice za koju se plaća carina.
U roku od tri dana vozilo treba da se ocarini, a tom prilikom se prilaže račun ili ugovor sastavljen prilikom kupovine automobila, zatim servisna knjižica i carinski papiri s granice. Od januara 2010. godine, carinska stopa za sva vozila iz Evropske unije iznosi 7,5 odsto, dok je za ostala vozila poput onih proizvedenih u Aziji carinska stopa 12,5 odsto.
Carinik osnovicu određuje prema ceni iz ugovora ili računa koje je kupac dostavio. Međutim, ukoliko carinik smatra da cena nije prihvatljiva, on osnovicu određuje na osnovu kataloške vrednosti vozila.
Nakon plaćanja carine, potrebno je platiti i porez od 18 odsto, pa na kraju od početne cene vozilo ispadne skuplje za 30 do 40 odsto. Troškovi mogu da se smanje povraćajem poreza na dodatu vrednost ukoliko je vozilo kupljeno kod pravnog lica, ali samo kod onih koji su povraćaj napomenuli prilikom prodaje. Novac se dobija od prodavca, kojem kupac prethodno treba da dostavi originalnu overenu carinsku deklaraciju sa granice Evropske unije, kao i kopiju računa ili ugovora. Povraćaj zavisi od stope PDV-a u zemlji izvoza. Treba imati u vidu da u Srbiju ne mogu da se uvezu vozila koja nisu saglasna evropskim, odnosno našim normama, poput onih iz Sjedinjenih Američkih Država i Kanade.
– Ako vozilo proizvođač nije homologovao prema evropskim propisima, njihov uvoz nije moguć. Kupac može da sazna da li je automobil homologovan ili nije ukoliko se obrati predstavniku proizvođača ili samom proizvođaču vozila – kažu iz Instituta za standardizaciju Srbije.